klanttevredenheid

Hans de Bruyn, directeur van BHV.NL

Dat is een vraag die ik bijna altijd stel aan bedrijven die ik help bij aanbestedingen. Dan kan ik zelf natuurlijk niet achterblijven…

Dus heb ik een externe partij gevraagd om BHV.NL. te interviewen. BHV.NL is een MKB-bedrijf dat trainingen bedrijfshulpverlening biedt in alle branches. Sinds 2018 werk ik met veel tender loving care met BHV samen bij hun aanbestedingstrajecten.

Bewuster inschrijven op aanbestedingen brengt rust en groei 

BHV.NL is opleider en expert in bedrijfsveiligheid voor opdrachtgevers in alle branches in Nederland. Sinds 2018 schakelt BHV.nl Lexidus in voor aanbestedingen en offertes. Hans de Bruyn, directeur van BHV.NL vertelt hierover meer:


“Vroeger schreven we in op alle aanbestedingen in de markt. Dit vanuit de gedachte dat niet geschoten altijd mis is. Sinds Alexandra van den Berg van Lexidus ons ondersteunt, beginnen we altijd met een Bid/No-bid-fase. In deze fase helpt Alexandra ons met het interpreteren van de aanvraag. Ook met die juridische lettertjes. Soms zijn uitvragen zo dichtgetimmerd dat je nauwelijks toevoegde waarde kunt bieden. “Wil je zo’n opdrachtgever eigenlijk wel?” vraagt Alexandra dan. Ook andere risico’s en kansen voor BHV.NL filtert ze er vooraf kritisch uit. Zo behoedt ze ons voor valkuilen.



“Alexandra schroomt niet om kritische feedback te geven.” 



Krenten uit de pap

Tegenwoordig besluiten we regelmatig om niet in te schrijven. Daardoor besteden we onze tijd, aandacht en focus op de aanbestedingen die wél bij ons passen. Daar gaan we als tenderteam dan echt voor, waarbij Alexandra het tenderproces van begin tot eind begeleidt.



“Het gaat fout als we alles willen doen“



Alexandra heeft hiervoor bij ons een gestructureerd proces opgezet. Volgt uit de Bid/No-bid een ja? Dan organiseert Alexandra samen met het team een brainstorm, interviews met onze specialisten en de NVI-vragenrondes. Ze schrijft de concepten en organiseert de reviews door onze tenderteamleden. Voor iedereen is helder wat er gebeuren moet en wanneer. We kijken ook een jaar vooruit en sorteren voor op komende aanbestedingen. Er is rust en focus in het proces. Geen tenderstress of -frustraties meer! 



Hoe dan?

Grappig is dat we zelf óók beter zijn gaan schrijven. Zelfs als ik nu een simpel mailtje schrijf, echoën die vragen van Alexandra in mijn hoofd: “Waarom? Waaruit blijkt dat? Hoe dan? Hoeveel precies? Welke datum?” We zijn veel bewuster geworden met woorden en cijfers. We willen liever bewijzen dan beweren en verzamelen nu bewuster performance-data.

‍ 


“Er is rust en focus in het proces. 

Geen tenderstress of -frustraties meer!”



Alexandra heeft ons geleerd om zaken explicieter te maken, ze met cijfers te onderbouwen, de onderscheidende waarde te benoemen. Dat Alexandra super enthousiast werd van onze USP’s werkte ook aanstekelijk. Het gaf ons meer zelfvertrouwen. We treden nu meer op de voorgrond. We zijn sinds 2018 succesvoller geworden met een winpercentage van ca 60%. We zijn hierdoor gegroeid met mooie opdrachtgevers waaronder de TU-Delft, Universiteit van Leiden en Avans Hogescholen. In 2020 werden we dan ook genomineerd voor de FD Gazellen award van Het Financieel Dagblad. De prijs voor de snelst groeiende bedrijven in Nederland.



“Tijdens onze aanbestedingsprocessen is ze gewoon één van ons. Ze gaat ook mee naar evaluatiegesprekken met onze opdrachtgevers om steeds te verbeteren. Het voelt niet alsof Alexandra een externe partij is.”



Dat succes doet ons goed. Maar net zo belangrijk, het tenderen is veel relaxter, leuker en zelfs gezellig geworden. Dat draagt mede bij aan de fijne sfeer in onze mooie organisatie!”